מהי חשיבות שתיית מים לבריאותנו?

מים הם הדלק של גופנו. בין 60-70% מגופנו הם נוזלים ולמעשה כל התאים בגופנו מכילים כמות גדולה של נוזלים. הרוב המוחלט של תגובות חילוף החומרים בגופנו דורש מים על מנת להתרחש. הפסולת הרעילה של חילוף החומרים נישאת בתווך הנוזלי ומופרשת אל מחוץ לגוף דרך הזיעה או השתן.

תהליך שריפת חומרי המזון לצורך יצירת אנרגיה - גם הוא דורש מים. עבור חילוף חומרים של כל 1000 קלוריות, דרוש בערך ליטר של נוזלים.

התזונה הים תיכונית נמצאת בין הדיאטות המומלצות ביותר לצורך ירידה במשקל ומניעת מחלות כרוניות. במסגרת יישום התזונה הים תיכונית לצורך ירידה במשקל – גם במידה ואנחנו מצמצמים במכוון את כמות הקלוריות היומית בתזונה על מנת לרזות, חשוב מאוד שלא לצמצם בכמות הנוזלים היומית על מנת שנוכל לשרוף קלוריות שנאגרו בצורת שומן ובכדי להבטיח הפרשה טובה של חומרי פסולת רעילים.

כמות המים הדרושה לנו תלויה בקצב חילוף החומרים בגופנו ולכן, כל דבר שמגביר את קצב חילוף החומרים (כמו פעילות גופנית) – מגביר גם את הצורך בנוזלים.

חשיבות שתיית מים

חשיבות שתיית מים

פרמטרים המשפיעים על קצב חילוף החומרים ו/או על כמות הנוזלים היומית הדרושה לנו:
  • תנאי האקלים – ככל שחם יותר אנו נאבד כמות גדולה יותר של נוזלים בזיעה.
  • סוג המזון - בפירות וירקות יותר נוזלים לעומת מזונות מעובדים כגון לחם/אורז/פסטה/בשר.
  • מחלה/זיהום – עליה בחילוף החומרים בשל עלייה בחום הגוף.
  • מין – ככלל, לנשים חילוף איטי נמוך יותר ולכן שורפות פחות קלוריות מגברים.
  • פעילות גופנית
מהי השתייה המומלצת עבורנו?

כל בעל חיים בטבע שותה מים בלבד וזה הדבר הנכון גם לנו. עפ"י עקרונות הדיאטה הים תיכונית, רצוי להימנע מכל המשקאות המכילים סוכר (משקאות קלים ומוגזים) ויש להרבות בשתיית מים או סודה. למי ששותה אלכוהול – יש לשתות במתינות (כוס ליום לנשים, שתי כוסות ליום לגברים), עם עדיפות ליין אדום.
שתיית מיצים טבעיים למיניהם יכולה לספק מנה מרוכזת של ויטמינים ומינרלים. מנגד, כאשר אנו שותים מיץ של פרי או ירק אנו נמנעים מצריכת הסיבים שלו, ולכן אנו מאבדים חלק מן הרכיבים התזונתיים, וגם הסוכר עולה בצורה חדה יותר בדם. אין ספק שמים מהווים את השתייה האידיאלית עבורנו, ויחד עם זאת כמות של כוס מיץ טבעי אחת ביום אינה מזיקה לרוב האנשים הבריאים (ואינה מתאימה לסוכרתיים).

יש לזכור שמשקאות כגון קפה, תה, קולה ומשקאות מוגזים אחרים, הם משקאות משתנים ולכן במידה ואתם שותים משקאות אלו יש לפצות על כך עם הגברת שתיית המים היומית.

אז כמה מים כדאי לי לשתות?

עבור מבוגרים, מומלץ לשתות לפחות 2 ליטר מים או 8 כוסות מים ביום. כמות זו ניתן להגביר בהתאם לתחושת הצמא האישית.

ליהי קן - תזונאית קלינית B.Sc

מי שקרא מאמר זה התעניין גם במאמרים הבאים: