לחץ כרוני והשפעתו על המשקל

הלחץ הוא מנגנון החיוני להישרדות שלנו. כאשר אנחנו בלחץ, יופיעו בגופנו אחד או יותר מהסימפטומים הבאים: דפיקות לב מהירות, עלייה בלחץ הדם, הזעה מוגברת, תחושת כוננות או דריכות. המערכת ההורמונלית מפרישה הורמונים כגון קורטיזול ואדרנלין המסייעים לנו להתמודד בצורה הטובה ביותר עם המצב המלחיץ.

באבולוציה של בני האדם ובעלי החיים התפתח הלחץ כמנגנון הישרדותי. במצב התקין, בו הלחץ הוא נקודתי ומסייע לנו להתמודד עם גורם מלחיץ כלשהו. עם זאת, בעידן המודרני שבו אנו חיים, הלחץ הפך להיות מאפיין יומיומי, המלווה אותנו באופן תמידי. כך נקלענו למצב של לחץ קבוע וכן רמות הורמוני סטרס גבוהות בדם באופן קבוע, מצב המכונה לחץ כרוני.

לחץ כרוני והשפעתו על המשקל

לחץ כרוני והשפעתו על המשקל


לחץ כרוני הוא בין הגורמים הבולטים למחלות רבות ובעיות בריאותיות הקשורות לחיים בעידן המודרני. בין היתר הלחץ הכרוני גורם ל-

  • תשוקה לפחמימות ותיאבון מוגבר – שברוב המקרים יובילו להשמנת יתר.
  • הצטברות שומן עודף באזור הבטן והמותניים .
  • יתר לחץ דם ו/או מחלות לב.
  • רמות טריגליצרידים גבוהות בדם, רמות כולסטרול HDL (הכולסטרול ה"טוב") נמוכות.
  • מסת שריר ירודה והאטה בקצב חילוף החומרים.
  • חרדה, דיכאון ותנודות חדות במצב הרוח.
  • ירידה בתפקוד מערכת החיסון.
  • התחזקות תסמיני גיל המעבר.
הקשר בין אכילת פחמימות ללחץ כרוני

בתגובה לאכילת פחמימות בעלות ערך גליקמי גבוה, ישנה עלייה חדה ברמות הסוכר בדם. לצורך איזון רמות הסוכר בדם, מופרש הורמון האינסולין. ישנם מצבים בהם כשעתיים לאחר הארוחה, רמות הסוכר בדם צונחות, עד למצב של היפוגליקמיה. מצב של היפוגליקמיה, עלול להיות מסוכן למוח, הזקוק לאספקת גלוקוז קבועה.

כדי להימנע ממצב זה, הגוף נכנס למצב לחץ. במצב זה בלוטות יותרת הכליה מפרישות אדרנלין וקורטיזול. כתוצאה מכך, הגוף נכנס למצב קטבולי לצורך העלאת רמות הסוכר. ישנו פירוק של גליקוגן בכבד, פירוק רקמות שומן ופירוק שריר. כך נוצר מעגל של לחץ כרוני ואכילת מזון בעל ערך גליקמי גבוה. מעגל זה מוביל להשמנה ולהתפתחות מחלות נלוות.

הורמון הקורטיזול המופרש בזמן לחץ מוביל להעלאת התיאבון וכן מגביר את התשוקה למתוק. לכן, במקרים רבים במצב של לחץ, אנחנו צורכים מזונות עתירי שומן ופחמימות. מזונות אלו משפרים את מצב הרוח ומשרים תחושת רגיעה, על ידי כך שהם משחררים סרטונין ואנדרופינים. מצב זה מוביל לעליית רמות הסוכר בדם ולהעלאת רמות האינסולין. רמות אינסולין גבוהות מובילות לאגירת שומן, השמנה ומחלות מטבוליות.

התמודדות עם לחצים

החיים המודרניים מפגישים אותנו עם לחצים רבים. אנו במצב תמידי של לחץ. מכיוון שלא ניתן להימנע מלחץ, עלינו ללמוד לשלוט בו ולשאוף להפחית אותו ככל שניתן. אימוץ אורח חיים בריא יסייע להפחתת הלחצים. פעילות גופנית מתונה בצד שמירה על תזונה מאוזנת המבוססת על עקרונות הדיאטה הים תיכונית הנם הדרך היעילה והזמינה ביותר להתמודדות עם הלחצים.
נוסף על כך, קיימות דרכים להשראת שלווה ורוגע, כגון מדיטציה ויוגה.

קיימים גם צמחי מרפא עם סגולות ייחודיות המשרות עלינו תחושת רוגע. תוסף ה-Chillax מורכב מתערובות צמחים ייחודית - צמחים כגון פסיפלורה ומרווה - הידועים בכך שתורמים לתחושת השלווה והרוגע. התוסף מגיע בצורת טיפות. מומלץ להוסיפו לכוס מים פעמיים ביום לצורך הפחתת תחושת הלחץ והשראת תחושת הרוגע.

ליהי קן - תזונאית קלינית B.Sc

מי שקרא מאמר זה התעניין גם במאמרים הבאים: