איך מתמודדים עם עצירות

עצירות מוגדרת כשינוי בהרגלי היציאות. שינוי זה יכול להתבטא במספר אופנים: ירידה בתדירות היציאות, שינוי בצורת היציאות, צורך במאמץ מוגבר להפעלת המעיים או תחושה של התרוקנות לא מלאה לאחר מתן צואה.

חשוב להדגיש שתדירות תקינה של יציאות מוגדרת בין 3 יציאות ביום ועד ליציאה פעם בשלושה ימים. כלומר, מצב בו אין פעילות מעיים יומיומית אינו מוגדר כעצירות.

תופעת העצירות שכיחה יחסית. סטטיסטיקות מצביעות על כ- 20% מכלל האוכלוסייה אשר סובלים מעצירות. התופעה נפוצה יותר בגיל המבוגר, וכן נפוצה יותר אצל נשים לעומת גברים.

סימפטומים והשלכות של עצירות

עצירות היא תופעה לא נעימה. היא מלווה בנפיחות, כאבי בטן, גזים. בזמן פעולת המעיים ישנם כאבים. כאבים אלו "מעודדים" את האיפוק ובכך פוגעים אף יותר בהרגלי היציאות.
בקרב אנשים המבצעים דיאטה אשר סובלים מעצירות ממושכת, נפגע קצב הירידה במשקל. ישנה חשיבות גדולה לטפל בעצירות כבר בשלב ההתחלתי ובכך למנוע את החרפתה. עצירות ממושכת עשויה להוביל לטחורים ודימומים מפי הטבעת.

איך מתמודדים עם עצירות

איך מתמודדים עם עצירות

מהם הגורמים לעצירות וכיצד נוכל למנוע אותה?

ישנם גורמים רבים לעצירות. בין הגורמים הבולטים: שתיה מים שאינה מספקת, צריכה מעטה של סיבים תזונתיים (פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים), היעדר פעילות גופנית, התאפקות ממושכת ו/או התעלמות מצורכי הגוף, לחץ נפשי, דיכאון או חרדה וכן מחלות שונות המשפיעות על מערכת העיכול.
כמו כן, קיימים סוגי משלשלים שונים שנטילתם גורמת לתלות ולכן כשמפסיקים להשתמש בהם, רבים מתחילים לסבול מעצירות.
ניתן לומר שהקפדה על אורח חיים בריא עם דגש על הפרמטרים הנ"ל יסייע לכל אדם למנוע ואף לטפל בעצירות.

כיצד נתמודד עם עצירות?

תזונה היא אחת הדרכים המרכזיות לטיפול בעצירות. הדיאטה הים תיכונית שמה דגש על תזונה מאוזנת ונכונה, עתירת סיבים תזונתיים, המסייעת לפתרון בעיית העצירות. התפריטים בתזונה הים תיכונית כוללים דגנים מלאים, אגוזים, קטניות, פירות וירקות טריים. צריכת סיבים על בסיס יומי מסייעת לטיפול בתופעת העצירות.

נוסף על כך, הדיאטה הים תיכונית שמה דגש על צריכת שמנים מן הצומח, ובעיקר שמן זית. חשוב לשלב שמנים אלו בתפריט היומי ולא להימנע מהם, שכן הדבר עלול להחמיר את מצב העצירות.
עבור רבים, הוספת כף שמן זית לשתי כוסות מים פושרים מדי בוקר מסייעת לתנועתיות מערכת העיכול ובכך לשיפור העצירות. מנהג נוסף שעוזר לסובלים מעצירות הוא השריית שזיפים מיובשים במים רותחים ושתיית המים לאחר מכן.

ע"פ עקרונות התזונה הים תיכונית, יש להרבות בשתיית מים. שתיה מרובה של לפחות 2 ליטר מים לאורך היום הכרחית לצורך התמודדות עם העצירות.

פעילות גופנית מהווה גורם המעצבב את מערכת העיכול וגורם לתנועתיות שלה. זו אחת הסיבות לכך שאירגוני הבריאות ממליצים על ביצוע פעילות גופנית מדי יום. נמצא שלצורך הטיפול בעצירות יש להתחיל בהדרגה ולשאוף ליעד של 150 דקות שבועיות של פעילות אירובית.

לסיכום, הקפדה על עקרונות הדיאטה הים תיכונית- תזונה המכילה סיבים תזונתיים ושמן זית, שתיית מים מרובה בשילוב עם פעילות גופנית סדירה - מסייעת להתמודדות יעילה עם תופעת העצירות.

ליהי קן - תזונאית קלינית B.Sc

מי שקרא מאמר זה התעניין גם במאמרים הבאים: